VisBook - Rutine avbestilling
Trykk på CTRL + F, eller ved å søke på ankomstlista på ankomstdato og finne gjestens navn her, eller søke opp kunden i kunderegister og gå på |Ordre| marker ønsket ordre --> |Vise ordre|.
Ha aktuell ordre vist i |Ordrebildet| og gå til menylinjen øverst til venstre, fra menyen |Ordre| velger du |Sette betalt ordre i status Bestilt...|.
På meldingen som vises nå, trykker du |Ja|.
Kundens innbetaling blir gjort om til en akonto innbetaling.
Høyreklikk og velg |Avbestille|. Høyreklikk på den øverste linja for å avbestille alle sengene på en gang. Høyreklikk på sengene i linjene under for å avbestille en og en. Dersom du skal avbestille deler av en ordre, velger du kun den/de sengene som skal avbestilles. Resten av prosessen er identisk.
Sum i ordre endrer seg til minus. Summen i
minus er det kunden skal ha tilbakebetalt.
For å REGISTRERE tilbakebetaling til
kunden, klikk |Akonto|.
I vinduet som åpnes kan du redigere betalingsdato, om nødvendig.
Velg så riktig (Tilbake) Betalingsmetode i nedtrekksmenyen. Ulike betalingsmetoder kan være knyttet til ulike kontoer. Pass på å velge det som er riktig for din forening. I de fleste tilfeller brukes samme som på bildet under, |Tilbakebetaling via Nets|.
I sum feltet, skriv eksakt samme beløp som i ordren med minustegn foran, som på bildet under.
Trykk lagre.
Ordren er deretter i balanse, den står i 0,-
Ordren er fortsatt i status bestilt.
For å lukke denne ordren, bruk betalingsmetoden Null-oppgjør.
1. Trykk F12 eller |Ordre| -> |Betalt|
2. Trykk |Null-oppgjør|
3. Rediger dato om nødvendig
4. Trykk ok
5. Ordre får status BESTILT og er avsluttet.
Husk å skrive notater på hva du har gjort. For eks. "Avbestilling, full refusjon. Petter 23.02.20", "Fjernet en seng fra bestillingen, 280 kr refunderes. Petter 23.02.20".
Selve tilbakebetalingen av pengene
foregår i Nets. Alle foreningene som bruker Visbook har en
Nets-løsning der de vil kunne logge inn og betale tilbake penger til kortet som
ble brukt som betalingsmiddel.