VisBook (Covid19) - Midlertidig rom-booking

VisBook – hvordan håndtere hyttebooking fremover

Koronasituasjonen med påfølgende restriksjoner på vår drift har skapt en ny situasjon for hvordan vi håndterer tilbudet på våre hytter. En av konsekvensene er at gjestene våre MÅ booke for å kunne bruke hyttene. Dessverre innebærer også restriksjonene en del utfordringer som VisBook ikke er rigget for. Våre hytter varierer i størrelse og innretning, og sammen restriksjoner som endrer seg og ønsket om å redusere effekten av situasjonen i så stor grad som mulig må medlemsforeningene selv vurdere hvilke løsninger som er best for dem/den enkelte hytte. Den sentrale kommunikasjonen vil uansett være at gjestene MÅ booke, og at de MÅ sjekke UT.no for hvordan man går frem på den enkelte hytte.

Alternative løsninger;

1)      Bruke det opprinnelige oppsettet og løsningen med sengebooking, men tilpasse kapasiteten slik at gjestene kan opprettholde smittevernsreglene.

Fordeler; Systemet er tilrettelagt for dette, man kan justere kapasiteten fortløpende

Ulemper; Gjestene får ikke egne rom

2)     Innføre booking av hele hytter eller rom.

Fordeler; Gjestene får egne rom/hytter.

Ulemper; Redusert kapasitet. Redusert inntjening, avhengig av prising av hytter/rom.

3)      Fortsette bruken av sengebooking, men innføre en "Covid 19-priskategori" som gjør at gjestene eller medlemsforeningene kan fylle opp resten av sengene på et rom/hytte.

Fordeler; Gjestene for egne rom/hytter. DNT får betalt for alle som bor der med riktig priskategori.

Ulemper; Krever mye kommunikasjon og oppfølging.

4)      Innføre en løsning hvor man booker et rom og et antall senger på dette rommet.

Fordeler: Gjestene får egne rom. DNT får betalt for antall gjester.

Ulemper: Systemet håndtere ikke denne løsningen sammen med DNTs prisstruktur. Det vil si at sengene på rommet må ha lik pris.