[Betaling] Nettbetaling for turer og aktiviteter - slik kommer du i gang

Har du turer, kurs eller aktiviteter med deltakeravgift? Ønsker du at deltakerne skal betale via nett når de melder seg på? Vi har nå integrert en betalingsløsning kalt Stripe i nye Sherpa, som raskt og enkelt lar deg sette opp nettbetaling på turer og aktiviteter.

MERK:

  • Stripe tar 2,4 prosent av beløpet + 2 kr i gebyr for hver transaksjon. Eks: Hvis dere tar 300 kroner i deltakeravgift sitter dere altså igjen med 290,80 kr.
  • Pengene overføres fortløpende til foreningens konto 7 dager etter at betalingen er gjennomført.
  • Stripe er foreløpig kun på engelsk, men vi håper at en norsk versjon blir tilgjengelig i fremtiden.

Steg 1 - Opprette konto hos Stripe

For å komme i gang med nettbetaling på turer og aktiviteter må du først opprette en egen konto hos Stripe. Du må ha foreningens organisasjonsnummer og IBAN-nummer tilgjengelig når du skal opprette kontoen. NB! Det er kun administratorer som kan opprette Stripe-konto for foreningen/turlaget.

Slik gjør du:

  1. Logg på Sherpa
  2. Klikk Foreninger og turgrupper i menyen til venstre – du får nå opp foreningsinformasjon om foreningen/turlaget
  3. Skroll ned til feltet for Nettbetaling
  4. Klikk Opprett Stripe-konto for… (Det er kun administratorer som kan opprette Stripe-konto for foreningen/turlaget, ta kontakt med nettansvarlig hvis du selv ikke har tilgang til å opprette konto). Du blir nå sendt videre til et delvis forhåndsutfyllt registreringsskjema hos Stripe
  5. Fyll ut manglende opplysninger og rett eventuelle opplysninger som er feil
  6. Oppgi din egen e-postadresse som brukerkonto og velg et passord (Dette bruker du senere for å logge på Stripe)
  7.  Klikk Authorize acces to this account
  8. Hvis registrering blir gjennomført riktig skal du etter en liten stund bli sendt tilbake til Sherpa og få meldingen «Nettbetaling for … er nå aktivert.» øverst på redigeringssiden for foreningsinformasjon.
  9. Fyll ut ev. info om regnskapssystem hvis dere bruker dette
  10. Klikk Lagre

NB! Stripe sender deg en e-post der du blir bedt om å bekrefte e-postadressen din (sjekk søppelpostboksen dersom du ikke har fått den etter en liten stund)

Steg 2 – Tilpasse Stripe

Betalingsløsningen er i utgangspunktet klar til bruk, men du bør ev endre kontonavn og laste opp en logo til selve betalingssiden og e-postkvitteringen, slik at denne ser bedre ut. Du kan også ev gi andre andre tilgang til Stripe hvis det er nødvendig, samt velge hvilke e-poster du/betaler skal motta.

Slik gjør du:

  1. Gå til https://stripe.com og klikk Dashboard øverst til høyre. Du kan også gå direkte til https://dashboard.stripe.com
  2. Logg på hvis du ikke allerede er innlogget
  3. Klikk menyvalget Business settings - her kan du endre kontonavn og hvilken kontaktinformasjon som skal være synlig for publikum på betalingssiden.
  4. Klikk Email receipts or å laste opp logo til betalingssiden og e-postkvitteringen
  5. Klikk fanen Team og deretter New user hvis du ønsker å gi flere tilgang til Stripe

Steg 3 – Aktivere påmelding med nettbetaling på en tur eller aktivitet
Når Stripe-kontoen er opprettet kan du enkelt sette opp påmelding med nettbetaling på turer og aktiviteter. Dette gjør du under Turdatoer og påmelding i aktivitetsredigeringen i Sherpa.

Bruke Stripe
Gjennom Stripe får du tilgang til et dashboard der du til enhver tid har full oversikt over alle betalingene og overføringene som gjennomføres. Du kan også refundere hele eller deler av betalingene via Stripe hvis det er nødvendig.

I Stripe kan du eksportere csv-filer med oversikt over alle betalinger og overføringer, som kan åpnes i for eksempel Excel. Bruker dere eller regnskapsfører regnskapssystemene Visma Business eller Visma Global kan dere via Sherpa eksportere egne tilpassede filer med påmeldinger og betalinger.

Trenger du hjelp?
Du finner svar på det meste på Stripe sin brukerstøtteside: https://support.stripe.com/

Feedback and Knowledge Base